Tuesday 6 August 2013

Remli & Albert Kawabekwa - Episod 4

Albert Kawabekwa bawa kereta macam pelesit. Simpang masuk ke masjid yang berderet-deret kereta dipotong barisannya ikut suka hatinya.

Hon berbunyi dah macam lagu raya Ahmad Jais dah. Macam DJ Dave pun ada.

"Kau ni tak baik ambil hak orang lain. Kita lambat jadi beraturlah di belakang." Remli menumpang kereta Albert buat kali pertama menegur.

"Mana boleh aku nak kejar jemaah tarawikh ni. Malam Lailatulqadar malam seribu bulan woo!" Albert tak peduli. Pahala 10 malam terakhir jangan dilupa. Stereng dikawalnya penuh cermat dengan lajunya..

Kereta muncung Albert menuju pantas masuk ke perkarangan masjid. Sampai nak terlanggar Cik Bedah Kuih Lopes dan anaknya, Patrick Muwamba.

"What the....." kata Patrick dengan hati yang terluka.

Kerera diparkir dengan lekas. "Jom jom Remli. Cepat!"

"Mana boleh parkir sini! Halang lalulintas ni!" Remli tak puas hati.

"Kau memang tak faham betapa berharganya setiap detik malam 10 akhir Ramadan bagi aku. Dah dah jom! Nanti kita masbuk solat Isyak tu!" Albert mencabut sepatu, berlari pantas mengajar jemaah Isyak sudah bermula.

Pahalal beb, siapa tak mahu! Kau ni Remli memang jahil sungguh la!

Remli terfikir-fikir:

"Macam mana kalau malam 1000 bulan ni orang yang teraniaya mendoakan kelaknatan kami. 1000 bulan lamanya kena laknat tu!"

Tamat

Kesimpulan:

Teringat tazkirah imam Jordan di Masjid Putra semalam, bunyi lebih kurang begini- buat baik jangan fikir yang besar-besar saja, buat juga yang kebaikan yang kecil. Sebabnya kita tak tahu mana satu kebaikan bawa kita ke syurga. Dalam Episod 4 ini, berbuat baik yang kecil-kecil itu adalah seperti menghormati orang lain, berlaku adil kepada pengguna jalan raya dan sebagainya.

Jangan fikir yang besar-besar sahaja dong!


Selamat menikmati saki baki waktu Ramadan.

2 comments: