Tuesday 22 May 2012

Tak Mahu Mengantuk Semasa Belajar?

Saya tahu kenapa begitu liat menulis post ini meskipun tidak panjang mana. Memang dasar pemalas agaknya. Saya seharusnya menulis post ini Jumaat malam yang lepas namun terp[aksa ditunda kerana ada peperiksaan hari Isnin - dan sekarang hati mulai damai dengan adanya sembilan hari cuti sebelum kertas terakhir pada 30 Mei. Alhamdulilah.

Okay, apa yang nak diceritakan kali ini? Hm..Ada dua pengalaman yang mahu saya kongsikan iaitu Qiyam di Ardwick dan khutbah Jumaat di Mcdougall. Harapnya dapat menyegarkan kembali semangat dan nafsu kita semua untuk mendalami ilmu. InsyaAllah.


Qiyam di Ardwick

Jumaat lepas entah macam mana tergerak hati saya untuk menyertai Qiyam di sebuah masjid, dianjurkan oleh British Muslims di Ardwick. Memang pernah mendengar program ini sebelumnya cuma tak pernah terdetik untuk. Oh ya, walaupun namanya Qiyam tetapi program hanya berlangsung dari jam 9.15 malam sehingga 11.30 malam. Jadi tidak tidur di masjid seperti mana kebanyakan kita memahami maksud Qiyam di masjid.

Terkepit dengan peperiksaan - sesudah hari Khamis lepas, kemudian Isnin pula. Hm tak apa saya juga kepenatan belajar terlalu banyak - jadi mahu menambah ilmu di samping bersama sahabat-sahabat dari Malaysia lain untuk ke program yang diadakan sekali dalam sebulan itu.

Sesudah solat Maghrib dan Isyak, diadakan pengisian pendek selama sejam. Penyampainya seorang doktor NHS, saya lupa namanya. Berpakaian kot kemas, agaknya masih kepenatan bekerja seharian di hospital. 

Maaf atas introduction yang terlalu panjang. Apa yang mahu saya sampaikan adalah intipati pengisiannya yang saya rasa berkesan, sekurang-kurangnya untuk saya.

"Siapa di sini yang tidak pernah mendengar kisah Perang Badar?"

Semua senyap.

"Nampaknya semua tahu kisahnya. Apa tuntutan yang Rasulullah SAW kepada para tebusan?"

Ada yang cuba menjawab. Saya tahu serba sedikit tetapi tidak begitu terperinci.

"Tebusan diminta untuk mengajarkan anak orang Islam sebanyak 10 orang. Jika berjaya kemudian dia akan dilepaskan secara percuma. Di sini kita dapat lihat betapa Rasulullah mementingkan ilmu. Kenapa Rasulullah mahu melepaskan orang yang beniat membunuhnya? Bayangkan bila-bila masa sahaja tebusan tersebut boleh datang semula, mungkin setahun akan datang untuk membunuh baginda semula. Tetapi mengapa baginda melakukan demikian?"
 Hening menyelubungi masjid kecil, yang ruang solatnya saya kira hanya sebesar dua gelanggang badminton.

"Contohilah Rasulullah. Apabila nyawa diletakkan di sebelah tangan dan ilmu di sebelah lagi - dia mengutamakan ilmu."

 Saya menghadam bicara tersebut penuh berselera.

"Jadi selepas ini, kalau kita semua berasa malas untuk belajar dan mendalami ilmu - ingatlah betapa Rasulullah mementingkan ilmu dalam situasi Perang Badar. Ingat juga lima ayat pertama yang diwahyukan kepada Rasulullah SAW, semuanya berkait rapat dengan ilmu."
Tafsir surah Al-Alaq:

1. Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk).
2. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku.
3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah.
4. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan.
5. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.  


Saya larut dalam arus muhasabah yang deras.

"Jadi harapnya selepas pengisian malam ini, kamu semua tak akan tidur dan akan terus bersemangat belajar untuk peperiksaan!" Kata penyampai dengan nada sedikit berseloroh namun ketegasan tetap terselit sedikit.

Khutbah Jumaat 

Saya menyertai solat jumaat di Mcdougall untuk sesi yang kedua (2.00 petang)- tak mahu menganggu sesi pertama yang saya kira akan penuh dengan pelajar-pelajar yang punya peperiksaan petang.

Khutbah disampaikan oleh seorang pelajar PhD yang tidak ading lagi. Memandangkan sekarang musim peperiksaan, maka tidak terkejut untuk dia menyampaikan khutbah dengan tema 'ilmu'.

Dalam ratusan katanya, saya terkesan dengan sesuatu:

"Kita mengambil mudah dalam pelajaran. Meniru sana sini, belajar ala kadar hanya dengan soalan-soalan past year dan mengharapkan untuk berjaya. Tidak berminat untuk mendalami ilmu dan segala pembelajaran hanya sekadar untuk mendapat segulung ijazah. Who are tricking? Allah?"

(Begitulah ayatnya lebih kurang, saya menambah sedikit dan menyesuaikan dengan artikel pendek ini. Harap maksudnya tidak tersasar)

Jiwa saya tersedak mendengarnya.

Kesimpulan umum

Berdasarkan kedua-dua pengalaman yang saya alami dalam satu hari yang sama (Jumaat, 18 Mei 2012), saya dapat rumuskan beberapa perkara

1) Kepentingan ilmu - ramai dari kita beranggapan bahawa kepentingan ilmu dalam Islam hanya dalam bab-bab agama (Fardhu Ain) atau hanya bab-bab lain (Fardhu Kifayah - Sains, Sastera dll). Nah mungkin ada melenting dan tidak bersetuju. Tapi tepuk dada tanya diri sendiri - mengapa kerap kali kita tertidur atau ponteng kelas akademik di universiti, namun apabila tiba program usrah dan daurah - kita begitu cergas (atau sebaliknya). Itu menunjukkan suatu ketidakseimbangan dan secara tidak langsung menampakkan kemunduran Islam di mata masyarakat dunia (atau jika di luar negara, bakal timbul persepsi buruk jika kita tidak bersemangat terutama untuk kerja berkumpulan).

2) Bawa semula kegemilangan - kemahsyuran Islam suatu masa dahulu adalah pada ilmunya. Baghdad pernah menjadi pusat ilmu terkenal dunia malahan putera-putera raja dari negara Eropah dihantar untuk belajar di Bahghdad. Ketika itu belajar di Baghdad serupa gahnya pandangan rakyat Malaysia terhadap orang yang belajar di  negara-negara barat. Mengapa terjadi sedemikian? Semuanya kerana umat Islam pada waktu itu tahu menghargai ilmu. Bagaimana dengan sekarang? Adakah sikap kita yang segan-segan dan mahu-senang itu mampu membawa status umat ke takah lebih tinggi? Hmm....

3) Niat itu mustahak -  berpandukan apa yang saya perolehi melalui khutbah Jumaat tersebut - ramai dari kita yang mengambil sikap lepas tangan dalam pelajaran. Malas, suka meniru, tidak bersemangat dan mahukan yang senang-senang sahaja - apa sebenarnya niat kita dalam mendalami ilmu? Lebih malang ada yang bersuka hati dapat meniru dalam peperiksaan - tak kisah asalkan aku mendapat markah tinggi. Caranya bermaruah atau tidak itu hal lain - yang penting aku membaca Al-Quran, solat lima waktu dan mengikuti kelas ilmu agama atau usrah. Ah, adakah hanya itu sahaja tafsiran Islam kita?

Pendek kata, tanyalah diri kita niat utama kita mendalami ilmu - adakah semata-mata kerana mahu mendapatkan first class dan bermegah dengan pangkat Dr (PhD)? Jika ya, memang wajar kita mahukan yang senang, menipu dan sebagainya. Memang wajar. Kalau mahukan keredhaan Allah dan inginkan kegemilangan umat Islam yang mendampingi ilmu - fikirkan semula!. 

Sekadar perkongsian. Jika ada apa-apa kesalahan fakta dengan artikel di atas, mohon diberitahu. Saya hanya menyampaikan apa yang saya terima dalam kedua-dua majlis ilmu. Mungkin ada kelemahan saya dalam menyampaikannya semula menerusi penulisan artikel ini.

Boleh share jika anda rasa bermanfaat untuk sekalian umat Islam. InsyaAllah.

Allah Maha Mengetahui.

Shahkang
Manchester, UK


No comments:

Post a Comment