Monday 30 July 2012

Kalau Isteri Anda Seorang Guru - Ramadhan

Jika isteri anda seorang guru, pastinya pada bulan Ramadan ini anda akan alami satu, dua situasi yang mungkin tak dialami jika isteri anda berprofesion lain.

TUJUH situasi yang mungkin anda alami:

1. Isteri anda akan pulang ke rumah sesudah jam 5.00 petang. Pulang lewat kerana ada mesyuarat untuk menganjurkan sambutan buka puasa besar-besaran peringkat sekolah. Isteri anda adalah guru Bahasa Melayu dan kali ini Jabatan Bahasa yang ditugaskan untuk menjadi penganjur majlis besar-besaran yang dibanggakan pengetua itu.

2. Semasa pulang, di atas tempat duduk penumpang ada bungkusan lauk pauk yang pelbagai jenis. Ada sambal belacan, pajeri nenas dan ikan keli goreng (akibat tak muat dalam plastik maka ekor ikan keli terjengul keluar). Semuanya dibeli daripada makcik kantin (makcik kantin tak buka kaunter jualan macam biasa, tapi dia jual lauk-pauk untuk cikgu-cikgu yang bertugas sampai ke petang). Bila tak habis dia bawa ke bazaar Ramadhan untuk ditumpangkan kepada gerai sahabatnya yang bernama Mak Esah (Mak Esah adalah penjual lauk pauk terkenal di bandar tempat tinggal anda).

3. Apabila anda pulang ke rumah, di atas meja ada banyak bungkusan lutsinar yang di dalamnya mengandungi sampel kuih raya seperti semprit, Mazola, makmur dan sebagainya. Ada juga kuih yang agak moden seperti brownies, Almond London dan cornflakes. Selalunya guru yang mengadakan jualan ialah guru yang mengajar subjek Ekonomi Rumah Tangga (ERT) atau Kemahiran Hidup. Ada juga cikgu-cikgu subjek lain cuba mencabar namun selalunya cikgu ERT menang kerana mereka mahir memasak.

4. Bila pulang ke rumah, ada bungkusan lain selain daripada makanan iaitu tudung baru. Hal ini kerana isteri anda telah dihasut oleh Puan Noraini (guru pakar SPM Bahasa Inggeris) untuk membeli tudung pashmina yang hanya dijual ketika bulan Ramadhan. Keesokannya ada lagi tudung baru disebabkan dia nak menjaga hati Puan Kamisah (Penolong Kanan 1) yang kebetulan buat bisnes yang sama. Kadang kala ada guru yang mempromosi brooch. (p/s: guru boleh menjual di sekolah kah?)

5. Anda terpaksa mengikut isteri anda bertarawikh di surau sekolah. Hal ini kerana warden bertugas jatuh sakit dan tiada pengganti. Disebabkan rumah anda paling hampir dengan sekolah, isteri anda diminta untuk pantau pelajar puteri solat tarawikh di surau dan kemudiannya prep (prep dilanjutkan sehingga jam 11 malam kerana bulan puasa). Disebabkan bosan menunggu semasa waktu prep, anda bersembang dengan pengawal di pondok. Kemudian dimarahi oleh isteri anda kerana anda disyaki cuba mengorat seorang dua pelajar puteri yang ke pondok pengawal untuk ambil kad matriks/kad pelajar yang tertinggal =.= .

6. Anda buka puasa seorang diri sewaktu hujung minggu kerana isteri anda terlibat dengan Nadwah Islamiah peringkat negeri sebagai guru iringan pasukan nasyid Muslimah (Nadwah diadakan selama 3 hari di sekolah terpilih dalam negeri anda). Mungkin juga dia berbuka puasa bersama Jabatan Pelajaran Negeri dan menjemput anda bersama, cumanya anda malas kerana mahu menonton Shin Chan pada jam 7.30 malam.

7. Apabila raya semakin dekat, anda hidup bahagia kerana isteri bercuti awal (ikut cuti sekolah yang kadang kala lama). Buka puasa yang enak disertai dengan kuih raya (dia rajin buat kuih raya di waktu siang kemudian memaksa anda menjadi 'tester')

Rasanya itu sahaja. Mungkin para pembaca sekalian ada idea untuk ditambah? Mungkin anda punya ibu atau kakak yang bekerja sebagai seorang guru - pastinya ada idea-idea tambah.

Situasi di atas hanya bayangan pengarang. Sudah pasti tidak menepati kehidupan semua orang =).

Majulah profesion guru demi masa depan! --> slogan tak catchy 

Sekian

Shahkang

2 comments:

  1. Tahniah, ya cerpen saudara di Berita Minggu-Seekor Penunggu Bernama Tombul.

    ReplyDelete
  2. tengok nama noraini teringat ustazah kat sekolah. haha.

    ReplyDelete