Monday 30 April 2012

Jangan Diperkuda Sikap Generalisasi - sempena BERSIH 3.0

Fenomena BERSIH semakin ligat menular dalam kalangan masyarakat – tua, muda, sokong ataupun tidak. BERSIH menjadi buah bicara hari-hari. Saya juga tidak ketinggalan. Ada sahaja masa akan bersembang dengan sahabat-sahabat dan menganalisis apa sahaja isu yang berkaitan dengan BERSIH. Suatu fenomena, pastinya!

Saya menulis bukan untuk menyatakan pandangan sokong/tidak yang sudah dikeluarkan pihak-pihak lain seperti IKRAM, mahupun MCOT (Manchester).  Menulis pandangan untuk menyokong atau menolak saya kira berbaur klise buat masa ini. Saya akan ketepikan soal menyokong atau tidak terlebih dahulu.

Pandangan negatif – menyokong BERSIH

Mengapa kita negatifkan mereka yang menyertai BERSIH? Itu sesuatu yang sering kali terjadi apabila seorang didapati menyertai demo-demo atau perarakan untuk menuntut sesuatu. Para ibu bapa misalnya akan menganggap ianya sesuatu yang membimbangkan. Rakan-rakan akan berasa bimbang melihat sahabat lain berpakaian kuning dan menunjangi acara BERSIH.

Pada pandangan saya, adalah sesuatu yang cetek ilmu untuk melabelkan mereka semua ini adalah pengkhianat negara, hanya kerana semangat mereka untuk melaungkan slogan keadilan. Atau untuk melabelkan mereka ini ahli parti pembangkang, hanya disebabkan parti-parti pembangkang menaungi acara BERSIH.

Tidak wajar dan terlalu ’kalut’, sebenarnya.

Hal ini memang sinonim dengan kita; apabila sesuatu yang dilaungkan bercanggah dengan mana-mana pihak, maka kita akan dikatakan pro kepada pihak yang menentang. Menentang dasar PAS akan dikatakan barua kerajaan, mengkritik tindakan kerajaan yang menguasai akan dikatakan taksub pembangkang. Walhal, tak semua manusia bertindak hanya atas dasar ’aku hijau’ atau ’aku biru’.

Begitu mudah generalisasi kita, bukan?

Saya percaya ramai dari kalangan rakyat Malaysia terutamanya anak muda mahukan ilmu diangkat melebihi parti-parti politik. Hal ini dapat ditunjukkan dengan sambutan hangat debat Rafizi-KJ yang berlangsung di London baru-baru ini. Juga debat Ambiga-KJ beberapa hari lepas dan Rafizi-KJ (sekali lagi) berkenaan PTPTN yang akan berlangsung nanti. Di United Kingdom sendiri, tidak kurang ramai yang menyertai bila ada majlis ilmu tidak kira ianya diadakan oleh pihak kerajaan ataupun pembangkang – asalkan ianya ilmu. Ya, anak muda dahagakan ilmu dan kebenaran pastinya!

Justeru mengatakan menyokong BERSIH itu bermakna menyokong pembangkang adalah sesuatu yang tidak wajar. Ramai daripada mereka meletakkan keadilan di atas segala-galanya. Contohnya, samalah seperti anda mengatakan mereka yang menyertai Kempen Selamatkan Kucing Dunia sebagai agenda pembangkang hanya kerana parti pembangkang menganjurkan (saya cuba mereka-reka nama event untuk contoh). Walhal yang menyertainya adalah para pencinta kucing belaka tanpa menghiraukan aspek politiknya!

Pandangan negatif – tidak menyokong BERSIH

Satu golongan lain yang menjadi mangsa generalisasi adalah mereka yang tidak menyokong BERSIH. Maka segala kata akan dihamburkan kepada golongan sebegini: anti keadilan, pengecut, penyokong kerajaan dan sebagainya. Apakah sebenarnya yang membuatkan kita begitu mudah menuduh sebegitu?

Pada pendapat saya, tak semua orang yang tidak menyokong itu maksudnya dia seorang yang kejam. Atau seseorang yang mahukan rasuah berleluasa dan sebagainya.  Tidak juga mereka tidak cakna dengan hal masyarakat. Saya tidak menolak kemungkinan mungkin sebahagian mereka bersikap sebegitu, cumanya untuk menggunakan BERSIH sebagai satu-satunya INDIKATOR untuk menuduh adalah sesuatu yang tidak wajar.  Mungkin dia menyokong tuntutan tetapi tidak pada perlaksanaan, atau dia tidak menyokong kerana ada hujah kukuh yang lain. Banyak keadaan-keadaan kompleks yang tak mampu kita fikirkan sekaligus. Setiap orang punya kekangan dan halangan tersendiri yang tidak pernah langsung terlintas di pentas akal kita. Mungkin apabila kita ketahui sebab-sebab mereka tidak menyokong atau tidak hadir ke BERSIH maka kita akan berkata:

"Ya Allah, rupanya macam tu! Barulah aku faham. Tak sangka!”.

Bukti kesilapan sebegini sudah banyak. Salah satunya adalah kes hangat video ’Anak Derhaka Tinggal Emak di Hotel’ yang pernah menggegar dinding-dinding Facebook dan Twitter beberapa bulan lepas. Hamburan caci maki dilepaskan namun pada akhirnya – ternyata anak tersebut punya sebab tersendiri. Pada masa itu ramai dari kita (termasuk saya) yang menyesali atas tindakan ’serbu tembok’ yang melulu.

Tidak mustahil tanggapan buruk tersebut boleh berulang, dalam kes menyokong/tidak menyokong BERSIH ataupun kes-kes lain.

Masalah kita?


Mengapa kita begitu dangkal dan lekas melemparkan tuduhan ? Jawapannya adalah kita cenderung untuk hidup dalam generalisasi yang begitu mudah. Kita malas untuk berfikir. Segan untuk keluar daripada kepompong keselesaan.

Janganlah kita menjadi seperti manusia dalam gua, seperti yang dikhabarkan Plato menerusi Allegory of The Cave.

Manusia di dalam gua yang dirantai lehernya sejak lahir hanya akan memahami realiti menerusi bayang-bayang. Baginya, segala bayang dan bunyi bergema dalam gua adalah realiti. Sehinggakan pada suatu masa ada yang memberitahu

”Hei! Di luar sana adalah realiti sebenar! Apa yang kamu perhatikan selama ini hanya bayang-bayang."

Ya pasti, dia suka untuk mempercayai realiti tersebut! Masakan dia mahu mempercayai kalau semenjak lahir dia hanya menatap bayang-bayang di dinding gua?

Dalam hal BERSIH mahupun politik, saya mengaitkan hal ’manusia dalam gua’ ini seperti mereka yang hanya bergantung pada suatu sumber dan pemikiran tanpa ada usaha untuk mengenali yang lain. Hanya membaca akhbar A, mendengar celoteh manusia A, membaca blog penyokong kuat A dan sebagainya. Dari sini boleh terjadinya sikap generalisasi, kerana kita tidak didedah dengan seribu macam pandangan lain yang bersepah di dunia.

Maka?


Ringkasnya, tidak harus kita amalkan sifat generalisasi yang langsung tidak memberi apa-apa manfaat. Malahan sikap melabel manusia berdasarkan bukti yang kontot boleh menimbulkan fitnah dan ketidakadilan. Ya, kita mampu menegakkan apa jua pandangan kita namun untuk melabel manusia semudah Alif Ba Ta itu saya kira bukanlah kaedah yang tepat.

Dalam masa memBERSIHKAN versi tiga perpuluhan kosong, jangan lupa BERSIHKAN sikap kita. Pasca BERSIH harus sama disertai perubahan cara berfikir dan tidak semata-mata untuk menuntut keadilan yang rakyat Malaysia mahukan.



Sekadar pandangan singkat. Kongsikan/share jika anda merasakan ia mampu menghalang manusia daripada terjebak dengan generalisasi yang melampau.

p/s: Saya tak pasti generalisasi ada atau tidak dalam Kamus Dewan. Maksud generalisasi pada saya adalah 'membuat andaian/tekaan berdasarkan bukti yang pendek atau umum'.


Untuk pemahaman lanjut mengenai Plato: Allegory of the Cave, boleh layari pautan ini:

http://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4

-
Shahkang
Manchester, UK

No comments:

Post a Comment